5 клас


Урок милування природою
 ТЕМА: «Осінні квіти – ніжності зітхання»
МЕТА:Вчити дітей спостерігати природу пізньої осені, розглядати і описувати останні квіти осені безпосередньо в умовах природи; визначити у спостережуваному істотне, збагатити мовлення учнів образними висловами і підготувати їх до складання опису хризантем. Виховуватилюбов і бережнеставлення до природи, естетичніпочуття.
ХІД УРОКУ.
1.Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
ІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Вступна бесіда вчителя.
ВЧИТЕЛЬ:Проминуло тепле літо і настала пора, яку часто називаютьчудовою, замріяною, золотою. У нійпоєднуєтьсячарівністьбарв, теплоголіта з приходом наступниххолодів. Це та чудова пора, коли сонцепосилаєсвоєостаннє тепле вітання полям і лукам, коли наближається час відльотуптахів.
Журавлілетять, курличуть, Шлютьостаннє "прощавай!", Літечко з собою кличуть, Забирають в теплий край.
Осінь... Скількипоезії в цьомузолотаво-сонячномуслові і скількирадості й тихогосмутку!
-    Діти! Де вибачитеслідиосені?
(Задощило, захлюпало.Туманисивіють ставками, річками. Повіялихолоднівітри).
-    Яка ж причина осінньогопохолодання?
(Вліткусонцевисокопіднімалося в небо, днібулидовшими. Тому земля отримувалабагато тепла. Теперсонцевже не так високо ходить по небосхилу, все частішеховається за сірідощові хмари, дні стали коротшими. На землю потрапляєменше тепла. Знизилась температура повітря, води, грунту).
-    А щеякіслідиосенівипомітили?
(Поява у повітрі легких крилатихнасінин клена, берези)
-    Як змінилосязабарвленнялистя на деревах і кущах?
(Листя на деревах і кущах пожовтіло, побагровіло і, начезолотіпташенята, злітають листочки з дерев).
-    Прислухайтесь до "музики" листопаду: яка вона за характером? Доберіть
слова, яківлучнопередають шум листяпід ногами.
(Шумлять, шелестять, шерехтять, шарудять, тріщать, хрумтять, шепочуться).
  • Зчимпорівнюють опале листя?
    (Збарвистим килимом)
  • А щощевоно вам нагадує?
(Золоті монетки, різнокольоровіклаптики, яскравіобгорткивідцукерок).
  • Про щошепочутьсяопалі листочки?
    (короткірозповідідітей).
  • Діти, а назвітьнайпоширенішіосінніквіти?
(Яскраво-оранжевінагідки, барвистіайстри, жоржини, чорнобривці, хризантеми).

-    А щовизнаєте про квітивзагалі?
(Вони розподіляються на польові, лісові, садові, декоративні, ними прикрашаютьплощі, сквери.Цвітуть у різні пори року - весною, літом, восени. Кожнаквіткамає свою назву, свою історію, свійколір, форму...)
Проведення конкурсу "Хтобільшеназвеквітів - хлопчикичидівчатка?"
 Розгадування загадки.
-    Діти, послухайте загадку і скажіть: про яку квітку в ній говориться:
Я квітканіжна, як весна,
Я різнісукні маю. Буваюкольорузорі, Лимоннубарву маю. І снігузимної пори, І вишнею палаю.
-    Так, це хризантема. До сьогоднішнього уроку вималипідготувативірші про
хризантему.
ІІІ. Поетична п'ятихвилинка.
1-Й УЧЕНЬ:
Пізняосінь. Квітивсізів'яли.
На подвір'їнепривітно й сумно стало.
Та залишилисьщекущикизелені,
То милують око пізніхризантеми.

2-Й УЧЕНЬ:
Хризантема тайну знає
Аж під осінь зацвітає,
Щоб її красою ми
Милувались до зими.

3-Й УЧЕНЬ:
Хризантема - цеосінняквіткасонця,
Що священною вважається в японців.
Кольориунеїбілі та червоні,
Голубі, темно-коричневі, лимонні.



4-Й УЧЕНЬ.:
Верхнійодяг хризантемами розшитий
Мали право лишеобраніносити
Одягалийого вднібуденні й свята
Імператорськасім'я і імператор.

5-Й УЧЕНЬ:
Ще мизнаємотакож про хризантему,
Що в Країні Сходу Сонця - цеемблема.
Як на нашомугербіпшеницяспіла,
На японськім — хризантема сніжно-біла.
ВЧИТЕЛЬ:
-    Діти, ціквітиназиваютьдітьмиосені. В них об'єдналися легкий холод зими і
тепле диханняліта.
За походженням слово "хризантема" - грецьке і означає "золота квітка." Є щедорогоцінне, золотисто-зеленого кольорупрозорекаміння, яке називаєтьсяхризоліт.
  • Діти, давайте розглянемоцічудовіосінніквіти?
  • Якіквіти? Якогокольору?
(Квітирізногокольору і різногорозміру)
-    Скількиквіточок на стеблі?
(Квіточокбагато, пелюстки з серединки коротші, а до краївдовші, схожі на...)
  • А чиможнаїхполічити?
    (Ніїхбагато).
  • Якістебла, листочки?
(Стеблатоненькі, листочківбагато, вонирозташовані по всьомустеблу)
  • Якогокольору листочки?
  • Пахнуть ціквітичині?
(їх запах - це запах легенькогоморозця)
  • Зчим ми можемопорівнятихризантеми?
    (Вони як хмарки, як сонечко, і т.д.)
  • Як вигадаєте, весело зараз цимквіточкамчисумно?
  • Чому весело?
(Тому що вони задоволені, щорадують людей своїмцвітінням, коли все навкруги заснуло, пов'яло, висохло).
-   Чомусумно?
(Тому щоперецвіливсіїх подруги)
У нас в гостях сьогодніпрекраснічарівніквіти - хризантеми. Давайте ж зробимо нашим сьогоднішнім гостям подарунок і складемо про них невеличке оповіданнячко з елементамиопису.
Для ньоговиберемосередпрекраснихкрасунь одну, яку і опишемо, підбираючи для цьоговлучніприкметники, епітети. (Дітиописують хризантему).
-   Діти, а яку назвуможнапридумати до складеногоопису?
(Пі
зня краса. Чарівнакрасуня. Квіткасонця. Осіннякрасуня).
ВЧИТЕЛЬ:В Європіхризантемиз'явились в 1789 році, коли французькиймандрівникпривізїї в Марсель. Хризантеми давно перестали бути квіткоюнародів Сходу. Своєю красою вони завоювали весь світ.
На початку XIX століття у багатьох країнах з'явилися Товариства любителів хризантем, почали виходити в світ спеціальні журнали, присвячені виключно цим квіткам, влаштовувались виставки-конкурси, де за найкрасивіші зразки вручали почесні нагороди й грошові премії тому, хто їх вивів.
ВЧИТЕЛЬ:
  • Діти! Дужебагатоцікавихоповідань і казок написав про хризантеми і В.О. Сухомлинський.
     
  • Яківизнаєтеказочки і оповідання про хризантеми, що написав В.О. Сухомлинський ?
("Хризантема і Цибулинка", "Візьмище одну квітку, Тіна...", "Фіолетова хризантема.")
ВЧИТЕЛЬ:
-   Діти! Ми часто з вами ходимо на природу. А як же потрібноповодитись в лісі, в саду, в парку ?
(Розповідьдітей).
ВЧИТЕЛЬ:Так, правильно. У природи є своїзакони і правила ввічливості. Коли ви в гостях у поля, лісу, саду, треба бережно поводитись, не чіпатитварин, не руйнуватигнізд, птахів, не ображатиїх. Пам'ятайте: вони - господарі, а вигості. Рослиніпотрібна вода, пташині - повітря, тварині - ліс, степ, гори. А людиніпотрібнаБатьківщина. Оберігати природу - значить оберігатиБатьківщину. Запам'ятайтеце на все життя.
Вам у походи ходити   
І мандрувать, любідіти,
 Вмійте природу любити,
Кожнійстеблинірадіти.
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави...
 Цвіту не вирви задаром,
Тільки не рви для забави.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї,
 Все те окрасою буде
Нашогорідного краю.
- То про що ж ми говорили на сьогоднішньомууроці ?Щовидізналися нового ? (Розповідідітей).
ІV.ПІДСУМОК  УРОКУ.
Бути стійкимисереднезгод, та не просто стійкими, а з усмішкою, з гідністю, такий урок дають нам квітисонця, квітидовголіття.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Скласти твір – опис в художньому стилі «Осінні квіти – ніжності зітхання».




Немає коментарів:

Дописати коментар